Naudinga žinoti

Kauno funikulieriai: įdomybės, kurių dar nežinojote

Kaunas – vienintelis miestas Lietuvoje, kuriame veikia istorinė transporto priemonė – funikulierius.

Žaliakalnio ir Aleksoto funikulieriai – tikri Kauno simboliai, nuo seno žadinantys turistų ir miesto svečių smalsumą. Kaip ši istorinė transporto priemonė išsilaikė iki šių dienų? Koks keltuvo veikimo principas ir kaip mašinistas jį valdo? Ieškodami atsakymų į šiuos ir kitus klausimus, surinkome įdomiausius faktus apie šią kaunastišką transporto priemonę.

  • Kaunas yra vienintelis miestas Baltijos šalyse ir Lietuvoje, kuriame veikia funikulierius. Žaliakalnio funikulierius įrengtas 1931 metais, o Aleksoto – 1935 metais.
  • Funikulierius buvo pirma motorinė transporto priemonė, varoma elektra, Kaune. Teigiama, kad troleibusai Kauno gatvėmis pajudėjo žymiai vėliau – paskutinę 1965 metų dieną.
  • Kauno funikulieriai yra vienkeliai su dviem vagonais, prasilenkiančiais kelio viduryje – tai vienas esminių jų išskirtinumų.
  • Seniau keltuvą aptarnaudavo 9 darbuotojai: mašinistas, 4 kasininkės, 4 konduktorės bei vagonų palydovės, atlikdavusios ir bilietų kontrolierių pareigas, o dabar vienoje pamainoje dirba vienas darbuotojas–mašinistas, jis taip pat parduoda ir bilietus.
  • Šiandien mašinistas funikulierių valdo iš viršutinės stotelės. Paspaudęs specialią rankeną, jis valdo lyno ratus, tokiu būdu tai į vieną, tai į kitą pusę sukamas elektros variklis ir taip juda keltuvai.
  • Žaliakalnio funikulierius yra seniausias Lietuvoje ir vienas seniausių vis dar tebeveikiančių keltuvų Europoje.
  • Rekordiniai metai Žaliakalnio funikulieriui buvo 1970-ieji, kai juo persikėlė net 4,8 mln. keleivių.
  • Žaliakalnio funikulieriumi važinėjo ir žymūs Lietuvos žmonės. Pasakojama, kad dainininkas Kipras Petrauskas kildamas dainuodavo garsiąją „Funiculi funikulia“ melodiją, kuri, dėl puikios akustikos, iškart pasklisdavo po apylinkes. Taip visi žinodavo, kas tuo metu kyla keltuvu.

2019-ųjų gegužę po remonto darbų veikti pradėjo Žaliakalnio funikulierius. Jame suremontuotas bėgių kelias ir keliantysis lynas. Birželio pradžioje pradėjo veikti ir Aleksoto funikulierius. Jame pakeistas vagonėlių kėlimo lynas, restauruoti varomieji ir kreipiantieji ratai.