Naudinga žinoti

Virtualus policijos patrulis tęsia savo darbą

Virtualus patrulis / Lietuvos policijos nuotrauka

Jau daugiau nei du mėnesius dirbantis virtualus policijos patrulis tiria ir užkerta kelią galimiems nusikaltimams elektroninėje erdvėje. Kiek buvo sulaukta pranešimų, kokie iš jų dažniausi ir ar pasikeitė situacija el. erdvėje, „Kalba Kaunas“ redakcijai pasakoja Lietuvos policijos atstovai.

– Kaip pasikeitė situacija elektroninėje erdvėje pasirodžius virtualiam patruliui?

– Elektroninė erdvė pasikeitė ir tapo saugesnė tiems asmenims, kurie kreipėsi į virtualų patrulį pranešdami apie netinkamą turinį ar sukčiavimo atvejus internetinėje erdvėje bei, žinoma, tiems asmenims, kurie seka virtualaus patrulio paskyrą ir susipažįsta su ten pateikiama prevencine informacija.

Svarbu paminėti, jog internetinėje erdvėje vykstantys procesai nėra kontroliuojami virtualaus patrulio, pagrindinė virtualaus patrulio užduotis – prevencinė veikla internetinėje erdvėje. Šią užduotį įgyvendinti galima tik sąveikoje su interneto naudotojais ir virtualus patrulis tam yra atviras.

Virtualus patrulis, neturi galimybių stebėti visos internetinės erdvės ir joje esančių informacinių kanalų, socialinių platformų ir t. t., ir šioje vietoje asmenys, pamatę netinkamą turinį, turi galimybę apie jį pranešti virtualiam patruliui, kuris imasi tam tikrų priemonių, siekiant objektyviai įvertinti situaciją, o esant galimai nusikalstamai veikai ar teisės pažeidimui visą surinktą informaciją perduoda atitinkamiems padaliniams tolimesniam nagrinėjimui.

– Kiek pranešimų iš gyventojų sulaukėte nuo pat virtualaus patrulio darbo pradžios?

– Nuo virtualaus patrulio veiklos pradžios iki 2021-06-17 dienos, buvo gauti 158 elektroniniai laiškai į virtualaus patrulio elektroninį paštą (virtualaus.patrulis@policija.lt). Virtualaus patrulio facebook paskyra sulaukė 953 asmeninių žinučių.

– Kokių pranešimų sulaukėte dažniausiai?

– Pranešimų pobūdis įvairus – prašoma  konsultacijos vienais ar kitais klausimais, kurie yra susiję su internetine erdve, žmonės konsultuojasi, kaip pateikti pareiškimą per www.epolicija.lt, labai dažnai pateikiama internete esanti neigiama ar provokuojanti informacija, atskleidžiami dezinformacijos kanalai su prašymu pasidomėti asmenimis, grupių veikla.

Verta paminėti, kad žmonės dažnai kreipiasi į virtualų patrulį ir tada, kai sulaukia įžeidžiančių ar netinkamo turinio asmeninių žinučių.

Kalbant apie nusikaltimus ir kitus teisės pažeidimus verta paminėti, kad kreipiasi tie asmenys, kurie tampa sukčių aukomis (neatsiunčiamas daiktas, nepervedami  pinigai už parduotą daiktą, nesėkmingai investuoja ir t. t.).

Virtualus patrulis sulaukia nemažai ir momentinių ekranų kopijų, kuriose matyti galimai neapykantą kurstantys ar diskriminacinio pobūdžio komentarai.

– Kaip keitėsi gautų pranešimų skaičius balandžio, gegužės ir birželio mėnesiais?

– Virtualus patrulis per balandžio mėnesį gavo 356 pranešimus, per gegužės mėnesį gavo 537 pranešimus, per birželio mėnesį gavo 218 pranešimų.

Detalesnė analizė dėl gaunamų pranešimų pokyčio nebuvo atlikta, tačiau pirmąją dieną, kai startavo virtualus patrulis, buvo didžiulis žmonių susidomėjimas ir per vieną dieną virtualus patrulis sulaukė daug įvairių pranešimų.

– Gal pastebėjote išorinius veiksnius, kurie darytų įtaką didesniam gaunamų pranešimų skaičiui?

– Statistiškai negalime pagrįsti, bet matomos atitinkamos tendencijos, kad atšilę orai ženkliai sumažino gaunamų pranešimų skaičių ir apskritai žmonių aktyvumą el. erdvėje.

Itin didelę įtaką turi įvairūs straipsniai, provokacijos socialiniuose tinkluose ar žinomų žmonių pasisakymai visuomenei jautriomis temomis. Po socialiai jautriomis temomis būna gausu neigiamų komentarų ir dalis iš jų yra atsiunčiami virtualiam patruliui.

– Gal pastebėjote, ar žmonės pradėjo atsargiau reikšti savo nuomonę žinodami, kad juos stebi virtualus patrulis?

– Virtualus patrulis žmonių nestebi, tačiau, veikdamas proaktyviai, virtualus patrulis gali apsilankyti kai kurių internetinių puslapių naujienų srautuose ar peržvelgti ten esančius komentarus.

Verta paminėti, kad didžioji dalis gaunamų pranešimų dėl neapykantos kurstymo ar diskriminacijos yra gaunami iš kitų internetinės erdvės naudotojų, nes virtualus patrulis neturi galimybių sekti kiekvienos aktualijos, pasirodančios internete.

Labai svarbu paminėti, kad atsakinga žiniasklaida, turi pasitvirtinusi savo nuostatus, vadovaujasi etikos principais ir savo iniciatyva šalina komentarus, blokuoja asmenis, kurie kursto neapykantą ar pasisako itin nepagarbiai kitų žmonių atžvilgiu. Pasitaiko atvejų, kai gaunamas pranešimas dėl neapykantos kurstymo su momentine ekrano kopija, o kai virtualus patrulis apsilanko nurodytame internetiniame puslapyje ar Facebook įrašo komentarų sekcijoje, komentaras būna jau pašalintas grupes/puslapius administruojančių žmonių.

Asmenys, reikšdami savo nuomonę ar sakydami kritiką,  bando neperžengti jiems suprantamos raudonos linijos, dažnai pasitelkiamos metaforos, frazeologizmai.

Norėtume labiau atkreipti dėmesį į tai, kad žmonės kartais ir patys to nesuprasdami tampa kitų žmonių provokacijų aukomis. Pasitelkus netikras socialinių tinklų anketas ar paskyras yra bandoma supriešinti socialinių tinklų vartotojus, paskleisti dezinformaciją tarp visuomenės narių. Tad svarbu laiku „įjungti“ kritinį mąstymą ir būti atsparesniems bandymams manipuliuoti bei kurstyti nesantaiką.